Oli kerran pappi, lukkari ja
talonpoika. Oli perushoitaja, diakoni ja opettaja. Oli rikas, rakas, köyhä ja
varas. Oli aikuinen, lapsi ja kotikaranteeni. Oli sinä, minä ja me kaikki - ei
liikennevaloissa, vaan poikkeusoloissa. Haaveillen ehkä retkistä rappioromanttisiin
slummitaloihin tai aamukasteen keskelle, kevään tuoksuun. Eläen uudenlaista
arkea rajoitettuna, kotiin pakotettuna, muista eristettynä. Yksin, kaksin tai
perheenä - samassa tilanteessa ja silti niin erilaisissa oloissa - henkisesti,
fyysisesti ja sosiaalisesti.
Noin kirjoitettuna tämän kevään arjen
saa kuulostamaan tarinalta, sadulta tai elokuvan käsikirjoitukselta ja siltä
tämä todellisuus on monesti myös tuntunut. Hypyltä keskelle dystopiaelokuvaa,
jossa on epäuskoiselta tuntuva alku, toinen toistaan uskomattomampia
roolihahmoja sekä hämmentävä määrä juonenkäänteitä, joita parhainkaan
saippuaoopperan käsikirjoittaja ei olisi osannut kirjoittaa edes unissaan.
Mutta tämä ei ole elokuvaa eikä unta, vaan totta. Uudenlainen arki, josta
seuraa aikanaan uusi normaali, uusi tapa elää ja olla.
Kuuden viikon jälkeen olemme
elokuvallisen draamankaaren näkökulmasta tilanteessa, jossa on aika kääntää
katse kohti tulevaa. Jossa ihmiset astuvat vähitellen ulos kodeistaan kalpeina,
silmiään auringossa siristellen, lintujen laulua ihmetellen ja toisilleen
varovasti hymyillen. Jossa tunteet vaihtelevat varovaisesta ilosta epäuskoon,
vapaudenriemusta haluun paeta takaisin kodin seinien suojaan - turvaan kaikelta
piilossa olevalta pahalta. Jossa aikuiset haaveilevat lounastauosta
aikuisten seurassa ja lapset ikätovereiden seurasta päiväkodeissa ja
kouluissa.
Katse on käännetty nyt varovasti kohti
tulevaa ja se on tehty ensimmäisenä lasten ja nuorten näkökulmasta. Heidän,
joille tämä kevät on ollut hyvin erityinen verrattuna mihinkään aiempaan
sukupolveen. Heidän, jotka eivät ole kokeneet tässä maassa sodan, laman tai
pandemian kaltaisten globaalien kriisien vaikutuksia arkeen ja omaan elämäänsä
ennen tätä. Ja heidän, joille tämä kriisi saattaa olla vasta yksi monista
tulevien vuosien ja vuosikymmenten aikana. Siksi se miten me nyt toimimme, on
aivan äärimmäisen ratkaisevaa tulevaisuuden ja toivon näkökulmasta. Lasten ja
nuorten näkökulmasta.
Päätös koulujen avaamisesta on
herättänyt voimakkaita reaktioita, kirjoituksia ja vetoomuksia asian puolesta
ja sitä vastaan. Argumentit ovat olleet monelta osin hyvin perusteltuja ja
relevantteja, mutta välillä tuntuu että niistä on unohtunut se kaikkein tärkein
- lapsi. Kaksi viikkoa on lyhyt aika, koulujen avaaminen edellyttää valtavan
määrän valmistelevaa työtä, arki tulee olemaan haastavaa ja vaativaa, osa
lapsista jää vanhempien päätöksellä kotiin ja osa opettajista kokee
joutuvansa tekemään sellaista, mihin heitä ei ole koulutettu. Mutta,
lapsen näkökulmasta kaksi viikkoa on pitkä aika, puolivalmiskin on aivan
riittävää, arki on ollut haastavaa jo pitkään, vanhempien ja
kotien tilanteet vaihtelevat suuresti ja opettajilla, joita tunnen itse
lukuisia, on mitä suurimmassa määrin koulutus ja valmius juuri tähän
hetkeen ja tuleviin viikkoihin.
Se mitä lapset kaipaavat, on aikaa.
Aikaa tutun ja turvallisen opettajan ja koulukavereiden kanssa. Aikaa
keskusteluille ja yhteiselle jakamiselle. Aikaa katseille ja kohtaamiselle.
Aikaa naurulle ja ilolle. Aikaa normaalille arjelle poikkeuksellisessa ajassa.
Ja ennen kaikkea aikaa tulla kohdatuksi, nähdyksi ja kuulluksi oman opettajan
toimesta. Sen opettajan, joka saattaa olla hänelle se maailman kaikken
turvallisin ja luotettavin aikuinen. Joka tuntee lapsen parhaimmillaan jo
vuosien ajalta. Joka tietää lapsen historian. Ja joka näkee lapsen
silmistä, vaitonaisesta olemuksesta tai nenänasennosta, että miten lapsi
voi ja miten kotona tällä hetkellä sujuu. Tietokoneen ruudun, Wilman ja
virtuaalimaailman taakse voi piiloutua ja siksi jokaiselle lapselle täytyy
antaa mahdollisuus tulla kohdatuksi - myös poikkeusoloissa.
Meissä aikuisissa on monta puolta ja
toivon, että me uskallamme ottaa vastaan työssämme ja arjessamme monia eri
rooleja. Samaan aikaan tiedän omasta kokemuksesta, että tällainen moninaisten
rooliodotusten keskellä eläminen on välillä hyvin haastavaa ja uskon että en
ole näiden ajatusteni kanssa yksin tai erilainen. Uskalletaanko siis yhdessä
olla omia itsejämme kaiken keskellä ja kaikissa rooleissamme. Uskalletaanko
elää ja epäonnistua, nousta ylös ja yrittää uudestaan. Me opetamme
lapsillemme pienestä saakka epäonnistumisen hetkellä, että "Ei
haittaa, yritä uudestaan." Voisiko tämä olla meille kaikille - lapsille ja
aikuisille - yhteinen tapa tukea toisiamme ja rakentaa uutta normaalia?
Kommentit
Lähetä kommentti