Messun alussa pyysin sinua miettimään paikkoja ja pöytiä, joissa olet istunut – millaisia pöytiä mahtoi tulla mieleen? Rohkenen nostaa esiin muutaman esimerkin, koska ajattelen että moni meistä on istunut samankaltaisissa pöydissä. Voisiko olla niin, että yksi pöytä on ollut kokouspöytä, jossa olet keskustellut työkavereiden kanssa, päättänyt ja pohtinut yhteisiä asioita ja miettinyt, että mikä on paras tapa edistää työtä juuri sillä hetkellä. Voisiko toinen pöytä olla koulupöytä tai pulpetti – rakkaalla lapsella on monta nimeä – tai opiskelijan pöytä, jossa olet ihmetellyt maailman salaisuuksia ja oppinut jotakin uutta. Ehkä olet tuolloin istunut jonossa pulpettiriveissä tai jonkun toisen rinnalla, paripulpetteja oli ainakin käytössä silloin kun itse olin lapsi. Ruokapöytä on myös pöytä, jossa oletan ja toivon, että jokainen on istunut. Ruokapöydässä, jossa on jaettu yhteistä leipää, syöty ruokaa – aamiaista, päivällistä ja illallista – jaettu päivän kuulumisia ja ihmetelty elämää. Ehkä pöytien joukkoon on mahtunut myös joitakin erikoisempia pöytiä ulkomailla, jossa olet istunutkin maan tasalla ja pöytä on ollut matto tai viltti tai, näin on toki myös Suomessa kun kokoonnumme piknikviltin äärelle.
Ruokapöytien ja yhteisten pöytien äärelle kokoontuminen on
ihmisen elämässä ihan äärimmäisen tärkeää ja nyt haluan haastaa sinua
miettimään, että keiden seurassa olet näissä pöydissä istunut ja keiden
silmillä olet niissä hetkissä katsonut? Laula ihmisille -laulu, jonka äsken
lauloimme, on kulkenut matkassani vuosia. Erityisesti kappaleen toinen säkeistä
on erityisen koskettava ja siinä on paljon sellaista, josta on hyvä ottaa
opiksi – näin rohkenen ajatella. Ajattelen, että on äärimmäisen tärkeää katsoa
itkevän silmin. Katsoa maailmaa itkevän silmillä ja pohtia, että mistä hänen
surunsa johtuu, samaistua ja olla empaattinen, auttaa häntä pääsemään eteenpäin
siinä omassa surussaan. Yhtä lailla on tärkeää katsoa nauravan silmien läpi, miettiä
mistä ilo kumpuaa ja mikä siinä on kaikista tärkeintä ja oleellisinta. Hyvin
koskettavaa ja ainutlaatuista on yrittää katsoa kuolevan silmillä. Katsoa
ihmisen silmillä, jolla elämän ääripää ei ole siellä jossakin vaan ihan tässä,
hyvin lähellä. Niin lähellä, että hän on rajan äärellä miettimässä, että mikä
on se hetki, kun viimeinen hengenveto tulee eteen.
On myös äärimmäisen tärkeää katsoa syntisen silmillä ja
rakkauden silmillä. Näitä kahta ei pitäisi erottaa toisistaan, vaan ne tulisi
nähdä toistensa vastinpareina, jotka kuuluvat yhteen. Samalla tavoin ajattelen,
että voittajan ja väliinputoajan silmillä katsominen ovat toistensa vastinpari ja
niiden molempien läpi katsominen on tässä ajassa erityisen tärkeää. Meillä on
tällä hetkellä vallalla suuri voittajien kulttuuri sekä tässä maassa että
maailmassa. Voittajat ovat heitä, jotka näkyvät joka paikassa ja ovat esillä,
heidän sanojaan kuunnellaan, heitä nostetaan jalustoille ja heille ei uskalleta
asettua vastahankaan. Mutta jos katsomme vain voittajan silmien läpi, niin
silloin jää näkemättä hyvin tärkeä osa elämää ja ihmisyyttä. Voittajasta
väliinputoajaksi siirtymisen tai joutumisen välimatka on aivan äärimmäisen
lyhyt. Se voi tapahtua koska tahansa ja kenelle tahansa. Näin ääneen sanottuna
se kuulostaa aika hurjalta ja julmaltakin, mutta näin on tapahtunut valtavan
monelle ihmiselle Suomessa ja ympäri maailmaa. Ei ole itsestään selvää, että
ihminen pysyy voittajien joukossa eikä se aina ole edes oma valinta. Ihminen
voi tehdä kaiken oikein ja silti ykskaks yllättäen onkin väliinputoajana
ihmettelemässä, että miten tästä eteenpäin. Mitä tapahtuu minun elämässäni
seuraavaksi?
Se mikä laulun toisen säkeistön itselle koskettavin
vertauskuva on se, että meidän tulisi katsoa maailmaa sokean silmillä, koska sokea
ei näe mitään. Mitä tapahtuisi, jos sinulta tai minulta vietäisiin näkö? Mitä
tapahtuisi muille aisteille? Tutkimusten kautta tiedetään, että muut aistit herkistyvät,
jos joku aisteista puuttuu. Kuulisimmeko herkemmin? Paranisiko hajuaisti ja tuoksut
olisivat vahvempia? Vai herkistyisikö tuntoaisti niin, että toisen kosketus
aiheuttaisi sävähdyksen tai sähköaistin kaltaisen tuntemuksen ollen hyvin vahva
ja voimakas kokemus? On erittäin tervettä, tärkeää ja hyvä asia katsoa
sellaisten ihmisten silmien läpi, jotka eivät ole meidän läheisimpiä, ystäviä
tai perhettä. Silloin kun me rohkaistumme katsomaan vähän vieraampien, vähän
tuntemattomampien tai meille itselle jollakin syvempää ja jotakin paljon
kauniimpaa ja merkityksellisempää. Me opimme yhteisöllisyyttä ja empaattisuutta,
joita ei voi oppia, jos katsomme maailmaa putkinäköisesti ja pysymme siinä,
mikä on meidän oma juttumme.
Kiirastorstain keskiössä on aivan äärimmäisen tärkeä pöytä,
ehtoollispöytä, jossa on läsnä hyvin erilaisia ihmisiä viimeisellä
pääsiäisaterialla ja ensimmäisellä ehtoollisella. Opetuslasten joukko oli hyvin
moninainen joukko. Jeesus kutsui heistä jokaisen seuraamaan itseään, haki heitä
mukaansa kesken työpäivän, kehotti jättämään kalastusverkot ja kaikki työt sikseen
ja lähettämään Jeesuksen matkaan siltä istumalta. Jeesus ei kutsunut
opetuslapsikseen, seuraajikseen ja meille esimerkiksi täydellisiä ihmisiä. Hän
ei kutsunut kuninkaita ja valtiaita, voittajia ja täydellisiä vaan hän kutsui
kalastajia, työläisiä, perheensä hylkääviä. Hän kutsui kavaltajan, kieltäjän ja
epäilijän. Tuolla viimeisellä pääsiäisaterialla Jeesus tietää vallan hyvin, että
hänen kanssaan samaan pöytään on istahtanut kavaltaja, Juudas, joka pian on
lähtevä pimeyteen kolmenkymmenen hopearahan vuoksi. Joka pian on kavaltava
opettajansa ja mentorinsa, koska hän oli pettynyt tähän. Juudas odotti Jeesuksesta
suurta vapahtajaa, kuningasta, messiasta ja sotasankaria, joka olisi muuttanut
täydellisesti sen aikaisen yhteiskunnan ja yhteiskunnan rakenteet. Jeesus lähti
kuitenkin liikkeelle aivan toisella kärjellä, lähimmäisenrakkaudesta, pienen
ihmisen puolustamisesta, sairaiden, sokeiden ja hyljeksittyjen ylöspäin
nostamisesta, niin se ei Juudakselle riittänyt. Juudas kavalsi Jeesuksen ja
lähti pimeään. Tästä syystä Juudaksen kynttilä on ensimmäinen opetuslasten
kynttilöistä, joka sammutetaan.
Opetuslasten joukossa oli myös kieltäjä. Raamatussa Jeesus
sanoo Pietarille, että ”Ennen kuin kukko laulaa, sinä kolmasti minut kiellät.”
Pietari esteli ja vakuutti, että näin ei tule tapahtumaan, mutta kuinkas
kävikään – kaikki kävi niin kuin Jeesus oli sanonut. Pietari kieltää, jättää Jeesuksen
yksin pimeään ja pakenee pelosta kansanjoukon painostuksen keskellä. Ja sitten
meillä on epäilijä, Tuomas. Otetaan aavistuksenomainen loikka siihen hetkeen,
kun Jeesus on noussut kuolleista ja ilmestyy opetuslapsille. Muistanette
Tuomaan sanat, kun hän näkee Jeesuksen ensimmäisen kerran. ”En usko, että se
olet sinä. En usko, ennen kuin saan laittaa käteni ja sormeni niihin reikiin,
jotka naulat jättivät. Tuomas epäilee viimeiseen saakka, kunnes hän saa
konkreettisesti koskea Jeesukseen ja todeta, että kyllä, naulanjäljet ovat
paikallaan ja kyllä, se on Jeesus.
En usko, että muutkaan opetuslapset olivat täydellisiä,
vaikka meille ei heistä niin paljon kerrotakaan. Ajattelen, että he olivat epätäydellisyydessään
ihanan täydellisiä ja inhimillisiä. Heidän kauttaan Jeesus kertoi meille, että
meistä joka ikiselle, epätäydellisen täydelliselle ja tavalliselle ihmiselle,
eri tavoin onnistuneelle ja epäonnistuneelle, eri tavoin voittajalle ja
väliinputoajalle, eri tavoin syntiselle, itkevälle ja nauravalle on ehdottomasti
ja ilman ehtoja paikka ehtoollispöydässä. Voi olla, että itse kunkin elämässä
on pöytiä, joihin ei ole ollut mahdollista mennä tai joista meidät on suljettu ulos,
mutta ehtoollispöytä on pöytä, josta ketään ei ajeta pois. Ehtoollispöydässä ei
sanota ”Älä tule.” vaan sanotaan ”Tulkaa minun luokseni te kaikki.” Myös
pettäjä, myös kieltäjä ja myös epäilijä. Ehtoollispöydässä armo ei ole halpaa,
vaan todellista. Ehtoollispöydässä armo ylittää synnin, kuoleman, pimeyden, väkivallan
ja kaiken pahan rajat ja vakuuttaa meille, että silloinkin kun me olemme
pimeimmässä synkkyydessä itsemme kanssa tai silloin kun maailmassa kaikki
palaa, niin ehtoollispöydän armo ja valo eivät koskaan sammu. Sen sijaan ne loistavat
ja räjäyttävät kaikki kivet, muurit ja haudansuut ja vakuuttavat, että juuri
sinä riität, juuri sinä kelpaat ja juuri olet täydellinen Jumalan silmien
edessä sellaisena kuin olet.
Vielä on yhdet silmät, joiden läpi on tärkeää katsoa. Jos ja
kun me katsomme toisiamme Jumalan silmien läpi, niin sen jälkeen tässä
kirkkosalissa on noin 120 Jumalan luomaa täydellisen epätäydellistä ihmettä.
Ihmettä, joita Jumala katsoo rakastavasti, armahtavasti ja vakuuttaen, että ”Sinä
olet minun. Vaikka vuoret järkkyisivät ja kukkulat horjuisivat, minun
rakkauteni sinuun ei järky eikä rauhanliittoni horju.” Toivon, että voit tästä
hetkestä ottaa mukaan kotiisi, pääsiäisen aikaasi ja kevääseesi ja kaikkeen
siihen mitä elämässäsi on sen tärkeistä tärkeimmän viestin. Sinä olet Jumalalle
rakas. Sinä olet tärkeä ja arvokas juuri sellaisena kuin olet. Juuri sinut
Kristus kutsuu ehtoollispöytään ja juuri sinut hän pelastaa ristillä pimeyden
ja kuoleman vallasta iankaikkiseen elämään ja valoon.
Kommentit
Lähetä kommentti